STATUT GNIEŹNIEŃSKIEGO STOWARZYSZENIA
RODZIN ZASTĘPCZYCH
· Rozdział I
· Postanowienia ogólne
o §1
Stowarzyszenie nosi nazwę "Gnieźnieńskie Stowarzyszenie Rodzin Zastępczych", w dalszej części Statutu zwane Stowarzyszeniem.
o §2
Nazwa Stowarzyszenia oraz logo są prawnie zastrzeżone.
o §3
Stowarzyszenie działa na podstawie niniejszego statutu, i przepisów ustawy)' "Prawo o stowarzyszeniach" z dnia 07 kwietnia 1989r. {Dz.U. Nr 20 z dnia 10 kwietnia 1989r. poz. 104 z późniejszymi zmianami i posiada osobowość prawną. Czas trwania Stowarzyszenia jest nieograniczony.
o §4
1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem rodziców zastępczych i innych osób dobrej woli o nienagannej postawie moralno-etycznej, tworzących ruch zastępczego rodzicielstwa, działających we wspólnotach rodzin zastępczych i uznających podstawy zastępczego rodzicielstwa.
2. Rodzicami lub rodzinami zastępczymi w rozumieniu statutu są osoby lub rodziny opiekujące się dziećmi i młodzieżą osamotnioną, odrzuconą i osieroconą, względem których przyjmują one prawną i moralną odpowiedzialność.
o §5
Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą Stowarzyszenia jest Niechanowo, Gmina Niechanowo.
o §6
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym charakterze działania.
o §7
1. Stowarzyszenie ma prawo być udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcjonariuszem spółki akcyjnej.
2. Stowarzyszenie może powoływać fundacje i być członkiem związku, stowarzyszeń lub fundacji.
3. Stowarzyszenie może używać pieczęci, odznak i sztandaru zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§8
Gospodarkę finansową Stowarzyszenie prowadzi na rachunku bankowym Stowarzyszenia.
o §9
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudnić pracowników.
2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia, służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
3. Działalność pożytku publicznego Stowarzyszenia może być wykonywana odpłatnie bądź nieodpłatnie.
o §10
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
Rozdział II
· Cele i sposoby ich realizacji
o §11
Celem Stowarzyszenia jest:
1. Propagowanie i tworzenie ruchu zastępczego rodzicielstwa dla dzieci i młodzieży osieroconej, osamotnionej i odrzuconej.
2. Udzielanie wszechstronnej pomocy rodzicom zastępczym.
3. Prowadzenie działań profilaktyczno-zapobiegawczych niepowodzeniom rodzinnym i osobistym w środowiskach będących w kręgu zainteresowań Stowarzyszenia.
4. Reprezentowanie i obrona interesów rodzin zastępczych wobec organów administracji państwowej i samorządowej oraz innych instytucji.
5. Pozyskiwanie środków na realizację celów statutowych.
o §12
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1. Tworzenie i wspieranie rodzin zastępczych.
2. Wzajemną pomoc i współpracę członków Stowarzyszenia.
3. Prowadzenie rodzinnych pogotowi opiekuńczych wraz z systemem przygotowania rodziców i dzieci do utworzenia rodziny zastępczej.
4. Prowadzenie działalności naukowo-badawczej zmierzającej do podniesienia wiedzy z zakresu problemów społecznych związanych z poznawaniem i zapobieganiem zjawiskom sieroctwa, osamotnienia i odrzucenia.
5. Tworzenie i prowadzenie szkół i kursów nauki zawodu dla dzieci i młodzieży.
6. Organizowanie i uczestniczenie w sympozjach, zjazdach naukowych oraz kursach szkoleniowych dla rodziców zastępczych.
7. Czuwanie nad przestrzeganiem zasad etyki, godności, uczciwości i sumienności wśród rodzin zastępczych.
8. Wydawanie własnego, specjalistycznego czasopisma i samodzielnych publikacji.
9. Organizowanie wypoczynku dla rodzin zastępczych.
10. Współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami i organizacjami w Polsce i zagranicą.
11. Organizowanie imprez o charakterze charytatywnym jak konkursy, aukcje, loterie i zbiórki publiczne w formie darowizn pieniężnych.
12. Współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej oraz osobami i instytucjami.
13. Organizowanie zaopatrzenia w artykuły żywnościowe i odzież rodzin zastępczych.
14. Inspirowanie i prowadzenie przedsięwzięć integrujących członków Stowarzyszenia takich jak imprezy o charakterze kulturalnym i towarzysko-rekreacyjnym,
15. Organizowanie wsparcia terapeutycznego i resocjalizacyjnego.
· Rozdział III
· Członkowie, ich prawa i obowiązki
o §13
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na :
1. Zwyczajnych.
2. Wspierających.
3. Honorowych.
o §14
Członkami Stowarzyszenia są:
1. Członkowie zwyczajni - osoby pełnoletnie posiadające obywatelstwo polskie lub obcokrajowcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub zagranicą, akceptujące cele Stowarzyszenia, które złożą pisemną deklarację członkowską.
2. Członkowie wspierający - osoby fizyczne lub prawne deklarujące pomoc materialną na rzecz Stowarzyszenia z tym, że osoba prawna działa wyłącznie przez swojego przedstawiciela.
3. Członkowie honorowi - nie będący członkami zwyczajnymi lub wspierającymi za wniesienie szczególnych zasług w rozwój Stowarzyszenia.
4. Przynależność do Stowarzyszenia nie stoi na przeszkodzie członkostwu w innych organizacjach i stowarzyszeniach.
o §15
1. Nabycie praw członka zwyczajnego lub wspierającego następuje uchwałą Zarządu Stowarzyszenia po spełnieniu warunków opisanych w § 14 niniejszego Statutu. W ten sam sposób Zarząd uchwala nabycie praw członka zwyczajnego lub wspierającego przez kandydatów spoza terenu działania Stowarzyszenia.
2. Tytuł członka honorowego - stanowiący najwyższą godność Stowarzyszenia, nadaje Walne Zebranie Członków.
o §16
1. Członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia przysługuje :
a) czynne i bierne prawo wyborcze,
b) prawo wyrażania opinii i zgłaszania wniosków dotyczących działalności władz Stowarzyszenia,
c) prawo korzystania z lokali Stowarzyszenia,
d) prawo do korzystania z pomocy Stowarzyszenia w ramach określonych w statucie,
e) prawo do korzystania z urządzeń technicznych, poradnictwa i obsługi prawnej,
f) prawo udziału w spotkaniach i imprezach organizowanych przez władze Stowarzyszenia,
2. Członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są :
a) swoją postawą i działaniami przyczyniać się do rozwoju i znaczenia Stowarzyszenia,
b) dbać o jego dobre imię,
c) popierać i czynnie realizować cele Stowarzyszenia,
d) przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
e) terminowo opłacać składki członkowskie,
3. Członkowie wspierający i honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych za wyjątkiem prawa wyborczego.
o §17
1. Utrata członkostwa Stowarzyszenia następuje w razie :
a) śmierci członka,
b) wystąpienia członka ze Stowarzyszenia,
c) skreślenia z listy członków Stowarzyszenia,
d) wykluczenia członka ze Stowarzyszenia.
2. Zamiar wystąpienia członka ze Stowarzyszenia winien być zgłoszony Zarządowi na piśmie.
3. Skreślenie z listy członków Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu w razie :
a) nie płacenia składek członkowskich przez okres co najmniej 6 miesięcy,
b) utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
4. Wykluczenie członka ze Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu w razie :
a) nie przestrzegania przez członka postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
b) działania na szkodę Stowarzyszenia,
c) utraty praw obywatelskich w wyniku prawomocnego orzeczenia Sądu,
d) na pisemny umotywowany wniosek co najmniej 10 członków Stowarzyszenia
z przyczyn określonych lit. a/ i b/.
· Rozdział IV
· Władze Stowarzyszenia
o §18
Władzami Stowarzyszenia są :
1/ Walne Zebranie Członków lub Delegatów,
2/ Zarząd,
3/ Komisja Rewizyjna,
o §19
Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym zwykłą większością głosów spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
o §20
W przypadku gdy liczba członków zwyczajnych przekracza 100 osób wówczas Walne Zebranie Członków zastępowane jest Walnym Zebraniem Delegatów. Liczba delegatów jest proporcjonalna do liczby członków zwyczajnych zrzeszonych w Stowarzyszeniu i jest określona, przed każdym Walnym Zebraniem Delegatów, uchwałą Zarządu Stowarzyszenia i podawana do wiadomości wszystkich członków. Szczegółowy tryb wyboru delegatów określi regulamin.
o §21
1. O ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej, uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków /quorum/.
2. Na wniosek 10 członków Stowarzyszenia lub odpowiednio proporcjonalnej ilości delegatów przeprowadza się głosowanie tajne mimo braku w danej sprawie zastrzeżeń statutowych.
· Walne Zebranie Członków
o §22
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia i może mieć charakter zwyczajny lub nadzwyczajny. Do udziału w Walnym Zebraniu Członków uprawnieni są wszyscy członkowie Stowarzyszenia oraz osoby zaproszone.
2. Walne Zebranie Członków sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest przez Zarząd co 4 lata, a sprawozdawcze raz na rok.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbyć się w każdym czasie,
w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd :
a/ z własnej inicjatywy,
b/ na żądanie Komisji Rewizyjnej,
c/ na pisemny, umotywowany wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołane na żądanie Komisji Rewizyjnej lub członków Stowarzyszenia powinno odbyć się nie później niż w terminie 6 tygodni od daty zgłoszenia żądania.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
7. Nad sprawami nie objętymi porządkiem obrad Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może obradować i podejmować uchwały po wyrażeniu na to zgody przez 2/3 zebranych.
8. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy :
a) uchwalanie statutu i zmian w statucie Stowarzyszenia,
b) ustalanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia na okres kadencji,
c) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,
d) wybór i odwołanie członków władz Stowarzyszenia,
e) udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
f) uchwalenie regulaminów władz Stowarzyszenia,
g) powołanie Biura Stowarzyszenia,
h) podejmowanie uchwał w sprawach zgłoszonych przez Zarząd,
i) ustalanie wysokości składek członkowskich,
j) podejmowanie uchwał o przystąpieniu Stowarzyszenia do innych organizacji lub spółek,
k) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
l) podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zebrania Członków,
m) przyjęcie Podstaw zastępczego rodzicielstwa i innych zasad, wynikających z celów i zadań statutowych,
9. O terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków członkowie powinni być poinformowani co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania.
10. W razie braku quorum określonego w § 21 niniejszego statutu Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w tym samym dniu, po upływie 30 minut z tym, że Walne Zebranie Członków zwołane w tym terminie może podjąć uchwałę bez względu na liczbę obecnych członków.
11. Uchwały Walnego Zebrania Członków w sprawie uchwalenia statutu lub jego zmiany, odwołania przed upływem kadencji władz Stowarzyszenia oraz pozbawienia godności członka honorowego Stowarzyszenia, podejmowane są większością kwalifikowaną 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
12. Członkom wybranym do władz Stowarzyszenia nie ogranicza się - w razie ponownego ich wyboru - ilości kadencji.
· Komisja Rewizyjna
o §23
1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
2. W razie ustąpienia członka Komisji Rewizyjnej, jego śmierci, wykluczenia ze Stowarzyszenia, niemożności pełnienia funkcji przez okres ponad 6-ciu miesięcy - mandat członka Komisji wygasa. Skład osobowy Komisji Rewizyjnej w takim przypadku jest uzupełniany spośród kandydatów zgłoszonych do Komisji Rewizyjnej na Walnym Zebraniu Członków, według kolejności uzyskanych głosów.
3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może zostać osoba, która pełni funkcję w Zarządzie, pozostaje z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
4. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej w szczególności należy .
a/ nadzorowanie i kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
b/ przedstawianie sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zebraniu Członków,
c/ wnioskowanie o udzielenie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
5. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków władz Stowarzyszenia oraz członków Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
6. Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin.
· Rozdział V
· Biuro Stowarzyszenia
o §24
1. Biuro Stowarzyszenia powoływane jest w drodze uchwały przez Walne Zebranie Członków.
2. Biurem kieruje dyrektor zatrudniony przez Zarząd Stowarzyszenia.
3. Biuro Stowarzyszenia powoływane jest w celu prowadzenia działalności informacyjnej, szkoleniowej i wydawniczej. W zakresie działania Biura może być tworzenie rodzinnych domów zastępczych, prowadzenie ośrodków zastępczego rodzicielstwa, gospodarowanie nieruchomościami Stowarzyszenia, organizowanie wypoczynku i zaopatrzenia w żywność i odzież rodzin zastępczych oraz prowadzenie każdej innej działalności zleconej przez Zarząd.
4. Dyrektorem Biura powinien być członek Stowarzyszenia.
5. Dyrektor biura może składać oświadczenia woli w imieniu stowarzyszenia jeśli jest członkiem Zarządu ( łącznie z innym członkiem Zarządu – wymagane są dwa podpisy ).
6. Zarząd może udzielić dyrektorowi Biura stałego pełnomocnictwa do ogólnego działania w imieniu Stowarzyszenia w granicach zwykłego zarządu.
7. Pracownikami Biura mogą być osoby nie będące członkami Stowarzyszenia.
o §25
1. Do ważności oświadczeń woli w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu w tym przewodniczącego i skarbnika ( lub innego członka Zarządu). Zarząd może udzielić pełnomocnictwa do składania oświadczeń woli dwom członkom Zarządu działającym łącznie. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych nie mogą składać członkowie zarządu będący w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
2. Do składania oświadczeń woli w pozostałych sprawach stowarzyszenia upoważniony jest każdy członek zarządu jednoosobowo.
· Rozdział VI
· Majątek Stowarzyszenia
o §26
1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są :
a) składki członkowskie,
b) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących
w użytkowaniu Stowarzyszenia,
c) dotacje,
d) darowizny od osób prawnych i fizycznych, zapisy i spadki,
e) dochody z własnej działalności gospodarczej prowadzonej przez Stowarzyszenie,
f) dochody z ofiarności publicznej.
2. Środki pieniężne niezależnie od źródeł ich pochodzenia wpłacane mogą być na konto Stowarzyszenia i na nim przechowywane. Skarbnik może posiadać pogotowie kasowe w wysokości ustalonej przez Zarząd.
3. Zarządzaniem i dysponowaniem majątkiem nieruchomym Stowarzyszenia reguluje regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
4. Zabronione jest:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do członków Stowarzyszenia, członków organów lub pracowników Stowarzyszenia oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (dalej zwane "osoby bliskie"),
b) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków Stowarzyszenia lub pracowników oraz osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
d) zakup+++ na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
· Rozdział VII
· Rozwiązanie i likwidacja Stowarzyszenia
o §27
1. Likwidacja Stowarzyszenia następuje w razie:
a) podjęcia uchwały przez Walne Zebranie Członków o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
b) wydania postanowienia przez sąd rejestrowy o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
2. Uchwała Walnego Zebrania Członków o rozwiązaniu Stowarzyszenia może być podjęta w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych /quorum/ i dla swej ważności wymaga 2/3 głosów.
3. Majątek z likwidowanego Stowarzyszenia przeznacza się na cele określone w uchwale Walnego Zebrania Członków, a w razie braku takiej uchwały o przeznaczeniu majątku na podobny cel społeczny orzeka Sąd. Likwidatorami Stowarzyszenia są członkowie jego Zarządu Stowarzyszenia bądź osoba wyznaczona przez Sąd.
5. Koszty likwidacji Stowarzyszenia, a w szczególności wynagrodzenie likwidatora pokrywa się z majątku Stowarzyszenia .
Postanowienia końcowe
o §28
Składki członkowskie wpłacone na rzecz Stowarzyszenia nie podlegają zwrotowi.
o §29
Statut wchodzi w życie po uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego o zarejestrowaniu Stowarzyszenia lub jego zmian.